کد خبر 401337
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۶

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» اعلام کرد که بر اساس قانون فلسطین مشروعیت «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان پایان یافته است.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه القدس العربی، «سامی ابوزهری» سخنگوی جنبش حماس در اظهاراتی مطبوعاتی گفت: سخنان عباس در نشست کمیته مرکزی جنبش فتح در خصوص مشروعیت، ناپسند و نفرت انگیز است زیرا طبق قانون فلسطین، مشروعیت قانونی او پایان یافته است.

محمود عباس پا را از اختیارات خود فراتر نگذارد

وی افزود، به موجب توافق با گروههای فلسطینی محمود عباس فقط رئیس موقت تشکیلات خوگردان است و باید به حدود اختیارات خود احترام گذاشته و پا را از آن فراتر نگذارد.

اظهارات ابو زهری در حالی است که محمود عباس در نشست کمیته مرکزی جنبش فتح که روز گذشته برگزار شد، گفت: سران عرب در جریان نشست خود مسائل متعددی را مورد بررسی قرار دادند که مهم ترین آن موضوع یمن بود و طبیعی است که کشورهای عربی با اجماع به موضع کنونی در قبال یمت دست یافتتند و ما با آنان هستیم.

وی همچنین گفت، از آنجا که عربها خواستار مشروعیت هستند به آنان اعلام کردیم که چیزی بیش از این نمی‌خواهیم که بر سخنان و مواضع خود تاکید کرده و نظرشان را بر زبان آورند، زیرا از هفت سال پیش ما در سختی و مشکل به سر می‌بریم و اکنون از آنان می‌خواهیم موضوعی را که در مورد آن به اجماع رسیده اند، به ما گفته و به گوش جهانیان برسانند.

این در حالی است که جنبش حماس در انتخابات مجلس قانونگذاری سال 2006 پیروزی را از آن خود کرد، اما فتح و سایر گروههای فلسطینی با بیان اینکه « با برنامه سیاسی حماس موافق نیستیم »، از مشارکت در کابینه ای که حماس به ریاست اسماعیل هنیه تشکیل داد، خودداری کردند.

در آن زمان جنبش حماس اعلام کرد که فتح با ایجاد مشکلات داخلی در تلاش برای سرنگونی دولت بود و عباس نیز بسیاری از اختیارات دولت را سلب کرد. در مقابل، فتح این اظهارات را تکذیب کرد.

پس از آن درگیریهای مسلحانه پراکنده‌ای بین هواداران حماس و فتح رخ داد و  میانجی گری‌های گروههای مختلف فلسطینی نیز در این خصوص بی نتیجه ماند تا جایی که عربستان واسطه شده و «توافقنامه مکه» را مطرح کرد که به موجب آن دولت توافقی با مشارکت فتح و ریاست اسماعیل هنیه تشکیل شد.

اما این توافق چندان دوام نیاورد، زیرا درگیری‌ها بین دو گروه بار دیگر از سر گرفته شد، تا جایی که محمود عباس در ژوئن 2007  از برکناری دولت وحدت ملی خبر داده و حماس نیز اعلام کرد غزه را تحت کنترل دارد.

در آن زمان تلاش‌های آشتی در دوحه، دمشق و قاهره که در فاصله 2008 تا آوریل 2014  برای آشتی دادن دو گروه انجام شد، به نتیجه نرسید به گونه‌ای که جنبش فتح، حماس را به کودتا علیه مشروعیت فلسطین متهم می‌کرد و حماس نیز فتح را به کودتا علیه نتایج تجربه دموکراتیک یا همان انتخابات که در آن پیروز شده بود، متهم کرد.

توافق آشتی فتح و حماس

اما در 23 آوریل 2014 حماس و فتح پس از هفت سال دسته بندی و اختلاف توافقنامه آشتی امضا کردند که مبتنی بر تشکیل دولت توافقی به مدت شش ماه و سپس برگزاری همزمان انتخابات قانونگذاری، ریاست تشکیلات و شورای ملی بود.

در دوم ژوئن 2014 دولت توافقی یا وفاق ملی تشکیل شد، اما تا کنون در غزه هیچ یک از وظایف خود را تحویل نگرفته است این در حالی است که دولت وفاق ملی اعلام کرد به دلیل اینکه حماس در غزه دولت در سایه تشکیل داده، نتوانسته است هیچ یک از وظایف خود را در این منطقه تحویل بگیرد و این موضوعی است که حماس آن را تکذیب می‌کند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس